مشاوره و راهنمایی

جریان یاری دهنده در جهت انتخاب، طرح ریزی و ادامه یک زندگی معقول و موفقیت آمیز

مشاوره و راهنمایی

جریان یاری دهنده در جهت انتخاب، طرح ریزی و ادامه یک زندگی معقول و موفقیت آمیز

روانشناسی عاشورا

جمعه, ۲۴ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۵۸ ب.ظ

در روانشناسی جدید در مواجه با پدیده هایی نظیر حوادث و بلایای طبیعی همانند طوفان، سیل، زلزله و غیره (که در روانشناسی امروزی به آن«توما»گفته می شود) مفهومی تحت عنوان رشد(انسانی) پس از وقوع بلایا داریم که مشخص می کند آن حادثه تا چه اندازه تاثیرات مثبت روانشناسی برای انسان شدن افراد داشته است؛ در واقع روانشناسی جدید وقوع بلایا و حوادث را وسیله ای برای رشد و تعالی انسان می بیند.

این تفکر جدید روانشناسی را به وضوع می توانیم در سخنرانی حضرت زینب(س) و پاسخی که او در برابر یزید می دهد مشاهده کنیم. او در پاسخ به یزید می فرماید «من از واقعه عاشورا چیزی جز زیبایی نمی بینم» این جمله به این معنی است که حضرت زینب (س) در این واقعه بیشتر به جنبه های مثبت و والای انسانی آن توجه دارد.

اما متاسفانه به این ویژگی مثبت واقعه عاشورا در جامعه ما کمتر پرداخته شده است و بیشتر در مواجهه و حتی تبیین این واقعه بزرگ تاریخ، احساسی و هیجانی برخورد می شود، که البته توجه به این امر نیز به نوبه خود برای آرامش روانی انسان لازم است اما بهتر است در کنار آن، به جنبه های مثبت انسانی نظیر شجاعت، جسارت، فداکاری، ایمان، ایستادگی، مقاومت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت نیز پرداخته شود.

منبع : بررسی روانشناسی واقعه عاشورا در گفت وگوی «شفقنا زندگی» با دکتر فرید براتی سده استاد دانشگاه علامه طباطبایی


  • نامیه راگردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی